Skolemesterskap i lynsjakk 2023!

Sjakk - gruppebilde

Det var skikkelig sjakkstemning i skolebiblioteket på Øvre Foss under finalen, og mer enn 80 tilskuere møtte opp og fulgte med på skolemesterskapet som ble direkteoverført til storskjerm inne på biblioteket i midttimen. Turneringen startet tidligere denne uken og ble avholdt online. Hele 40 elever deltok i online kvalifiseringsrunden. Sjakkturneringen ble arrangert av Foss sjakklubb, som består av Filip, Bruno, Thor og Sverre.

Atle Grønn åpnet skolemesterskapet med å presentere de to bøkene sine "Sjakken eller livet" og "Sjakkgeniene", deretter gikk han rett over som live kommentator på de to finalene - finalen og lucky loser-finalen. David Busch Gløtta og David Sibyan Rokseth spilte mot hverandre i lucky loser-finalen. Her var det David Sibyan Rokseth som vant.

Selve finalen var mellom Arvid Svenn Daniel Fresk Kristiansen og Sebastian Egebakken Svenøy. Etter noen få nervepirrende minutter var det til slutt Sebastian Egebakken Svenøy som gikk av med seieren og dermed ble årets skolemester i sjakk.

Gratulerer så mye til vinnerne! Stor takk til Atle Grønn for gjevt besøk! Og sist men ikke minst, en stor takk til alle deltakerne!

Atle Grønn leser fra bøkene sine
Lucky loser - finalebilde
Sjakkfinalen