Raymond på Foss

Foss vgs

Byrådsleder Raymond Johansen og byråd for oppvekst og kunnskap Sunniva Holmås Eidsvoll besøkte i dag Foss videregående skole. Raymond Johansen og Sunniva H. Eidsvoll samtalte med elever om hvordan det har vært og er å være elev i videregående under korona.  "Jeg tror dere elever har rett", sa byrådslederen. "Jeg tror ikke myndighetene har tatt nok hensyn til deres aldersgruppe under pandemien."

"Å gå fra den frihetsfølelsen vi hadde uten inngripende smittevernstiltak, til at vi igjen og igjen havner på rødt nivå med digital undervisning og minimal sosial omgang. Det er så tøft" sukket Maria Borgli Ulrichsen på vegne av mange elever. Silje Duus supplerte: "Korona har gitt oss i alle fall en viktig erfaring. Nå vet vi at vi trenger å være sosiale. Vi trenger å få være på skolen." Silje utrykte bekymring for framtida: "Mange ungdommer opplever resignasjon, manglende mestring og usikkerhet. Vil vi noen gang kunne håndhilse på byrådslederen når han kommer på skolebesøk?"

Revyen er et eksempel på en viktig del av skolens sosiale liv. Revysjef Oskar Macdonald Dunlop etterlyste forholdsmessige tiltak. Han pekte på hvor paradoksalt det er at revyen ikke får ha øvelser når skolen er på rødt nivå.

Koronaen skaper også faglige utfordringer for mange elever. Erik Carrasco-Isachsen fortalte at musikkelever med ambisjoner med å søke til høyere musikkstudier, har tapt mye på korona. Det er ikke mulig for musikkelever å øve sammen på Teams, og musikkundervisningen må være fysisk, skal eleven få et tilstrekkelig faglig utbytte. Mange elever blir dermed usikre på sitt faglige nivå, og om de vil ha mulighet til å komme inn på videre musikkstudier. "Hvilke konsekvenser vil tiden med korona få for mitt faglige nivå som musiker? Vil jeg komme inn på videre musikkstudier?"

Byråd Sunniva H. Eidsvoll presiserte at tiden med rødt nivå eller full nedstengning med digital undervisning tilsvarer ett helt skoleår. Det er lang tid når man er tenåring! "Dere skal være stolte av dere selv fordi dere står i dette og holder ut, igjen og igjen. Takk for at dere Foss-elever er så åpne og forteller hvordan ungdom har det nå."