OL- sølv til Foss elev

Filosofi OL
Dette er den beste prestasjonen noen norsk elev har oppnådd i filosofi-OL. 91 elever fra 44 land deltok i Gent, Belgia 12-15. mai på det 24. OL som er arrangert. Norge har deltatt siden 2005.

Johanna valgte å skrive sitt filosofiske essay ut fra et sitat av Simone de Beauvoir. Alle essays må skrives på enten engelsk, tysk, fransk eller spansk, men  ikke på elevens morsmål eller et offisielt språk i det landet eleven kommer fra. Hvert essay blir vurdert av  fire til seks medlemmer av den internasjonale lærerjuryen. Fra Norge deltok her Trine Rogndokken, Oslo katedralskole, Olav Birkeland, Oslo handelsgymnasium og Thor Steinar Grødal, Foss. Ingen jurymedlemmer kan vurdere egne lands bidrag. En egen medaljejury med profesjonelle filosofer vurderer så fritt de aller beste essayene, og her kom Johanna på sølv-plass. Gull til Sør-Korea og Tyrkia.

Vi GRATULERER!!