Klimatoppmøte for alle Vg1-elever på studiespesialisering

Klimatoppmøte

Den første dagen var Madeleine Hesstvedt Solstad rådgiver for FN-sambandet på besøk og holdt foredrag om klima og bærekraft og hvordan utviklingen er nå.

Dagen etter var alle elevene på Vitenparken i ÅS. Der fikk elevene lært om vindkraft, genteknologi, hvilke fysiske prinsipper som driver oppvarmingen av jorden, bærekraftig mat med smaksprøver av gresshopper, elevene lærte seg koding på microbits med tanke på bærekraftig landbruk. Elevene fikk gjort mange praktiske forsøk i tillegg til å lære seg ny teori om klima og bærekraft.

På fredagen var det selve klimatoppmøte med rollespill og debatt. Elevene hadde på seg kostymer og hadde med seg rekvisitter. Elevene jobbet gruppevis og representerte et land eller en organisasjon som deltok i klimatoppmøtet. Elevene fikk utdelt to saker og samlet argumenter som støttet deres synspunkt og interesser og skrev en appell. Det var gode og engasjerte debatter.

Klimatoppmøte