Høsten 2020 og Covid-19

Hold avstand, vask hendene

Skolen har siden skolestart hatt faste rutiner i klasserom og fellesarealer. Disse skal følges. Vi gjør det sammen, og vi skal ta vare på hverandre.

• Ikke kom til skolen hvis du er syk, eller noen du bor sammen med har fått korona. Gi beskjed til kontaktlærer.

Hver undervisningsøkt starter med vask av hender og pulter.

Fravær: Fra og med 24.08.2020 - ut skoleåret 2020/21 vil elever som har fravær av helsegrunner, slippe å gå til fastlegen for å få dokumentert fraværet. Elever under 18 år må allikevel legge fram bekreftelse fra en forelder, mens myndige elever kan legge fram egenmelding. Det er viktig å være hjemme ved sykdom eller sykdomsfølelse, og ha lav terskel for å teste seg for korona.

Karantene innebærer:

• Ikke gå på skole elller fritidsaktiviteter
  • Unngå besøk hjemme eller hos andre
  • Ikke ta offentlig transport
  • Du kan gå på tur, men med godt over 1 meter avstand til andre
  • Gjøre nødvendige ærender i matbutikk eller apotek
  • Dersom du får symptomer, meld deg til test og vær i isolasjon
  • Hustandsmedlemmer kan leve normalt til du får eventuelt symptomer
  • Hvis du tester deg og får negativt svar, må du fremdeles holde karantenetiden

Vi oppfordrer alle som er i karantene om å teste seg for Covid-19, uavhengig om man har symptomer eller ikke. Dette er i tråd med retningslinjene fra FHI og bydelsoverlegen.

Testkriterier for koronavirus - FHI

Se mer om karanteneregler på Regjeringens nettside om koronasituasjonen

Faglærer legger til rette for hjemmeundervisning i karanteneperioden, på Teams eller annen måte. Elever i karantene må følge med på beskjed fra lærerne sine.

Det er også bra om foresatte kan hjelpe oss med å få ungdommene selv til å ha oppdatert app og følge med der.

Vi ber om at dere alle i tiden fremover følger ekstra med på symptomer. Utvikler noen symptomer, ønsker vi at de holder seg hjemme og bestiller koronatest.

Vaner som forebygger smitte

• Sykle eller gå til skolen.
  • Bruk munnbind på offentlig transport til og fra skolen.
  • Hold deg til klassen din.
  • Hold avstand, 1 meter til andre elever.
  • Vask hendene ofte.
  • Rengjør jevnlig mobilen din og PC-tastaturet.
  • Bruk albuekroken når du nyser eller hoster.