Lurer du på om du skal søke Foss videregående skole?

Foss vgs

Hvilke program tilbyr Foss?

På Foss kan du velge mellom program for studiespesialisering eller musikk. Elever på studiespesialisering velger mellom realfag eller språk, samfunnsfag og økonomi. Skolen har et bredt fagtilbud. Mange av våre elever velger å kombinere realfag med fag fra språk, samfunnsfag og økonomi. Musikkelever har også mulighet til å velge fagkombinasjoner som gjør eleven kvalifisert til å søke studier som ingeniør eller medisin. Både musikk og studiespesialisering gir generell studiekompetanse. Trenger du en bestemt fagkombinasjon (spesiell studiekompetanse) legger vi til rette for at du får det.

Hvor kommer Foss-elevene fra?

Foss-elevene kommer fra hele byen! Vi har elever med bakgrunn fra femti ulike ungdomsskoler i hele Oslo fra nord, sør, øst og vest. Noen kjenner noen elever fra før, men ingen kjenner alle. Dette gjør at elevene sammen skaper et inkluderende, trivelig og vennlig fellesskap.

Hva kjennetegner undervisningen?

På Foss er vi opptatt av å skape gode og trygge relasjoner mellom elevene og mellom elever og lærere. Samarbeid er derfor et viktig stikkord her. På Foss møter du faglig engasjerte og omsorgsfulle lærere som er opptatt av at du skal lære og utvikle deg. I klasserommet vil du ha en læringspartner og en makkergruppe. Dere bytter på partnere og gruppe, så i løpet av skoleåret vil du bli godt kjent med alle i klassen. Skolen er opptatt av at elevene møter variert og engasjerende undervisning, der elevene blir inkludert og lyttet til. Alle elevene får skole PC.

Hva er Foss-revyen?

Hvert år setter Foss-elevene opp en egen revy. To hundre av skolens elever er hvert år med på å lage Fossrevyen. Elevene gjør alt selv. Fra produksjon, manus og PR, til band, rigg, scenografi, kor og skuespill. I revyen deltar elever fra både musikk og studiespesialisering, og fra alle trinn. Det gjør at elevene blir godt kjent med hverandre på tvers av klassene. Elever som deltar i revyen forteller at de lærer mye og får mange gode venner!

Hva slags snitt må jeg ha for å komme inn på Foss?

Inntakskravet varierer litt fra år til år. På musikk er det dessuten egne inntaksregler der elevene dels blir tatt inn på grunnlag av musikalske ferdigheter som de viser på en inntaksprøve. I 2021 var det laveste inntakspoenget for elever i studiespesialisering vg1 48,0. Gjennomsnittlig inntakspoeng var 52,2.

Hva skjer ved skolestart?

Ved skolestart vil du de første dagene være mest sammen med kontaktlærer og klassen din. Hver klasse har dessuten faddere fra vg2 som hjelper deg til å bli kjent med skolen. Vi har også noen aktiviteter den første uka som er felles for hele skolen. For å bli bedre kjent, reiser også hver klasse på overnattingstur med lærerne og noen faddere. Vi opplever at oppstartsprogrammet gjør at elevene blir en sammensveiset gjeng som trives godt med hverandre!

Kan jeg reise på utveksling i vg2?

Foss tilbyr utveksling til York College i Storbritannia i samarbeid med Heltberg International. Elevene som er i York følger skolen tett opp. I tillegg kan du søke på andre program for utveksling.

Du søker skoleplass på www.vigo.no innen 1. mars!