Ingas karrieretips - Los Angeles, USA

ucla

I Juli 2015 ble drømmen om å studere i utlandet en realitet, og jeg startet utdannelsen min ved University of California Los Angeles (UCLA). UCLA har hvert år ca. 120 000 søkere, og er per dags dato universitetet med flest søkere i hele USA. I skrivende øyeblikk har jeg akkurat begynt på mitt tredje quarter for året. I likhet med mange skoler i California følger UCLA et slikt quarter system, der året er inndelt i tre quarters (fall, winter, og spring), og hvert quarter består av 10 uker med undervisning etterfulgt av en uke med eksamener. Jeg studerer psychobiology som er en retning innenfor pre-medicine.

Fagene jeg har tatt så langt har vært ulike variasjoner av matte, kjemi, og biologi. I det amerikanske skolesystemet er man også nødt til å ta et visst antall fag som ikke er knyttet til sin studieretning, og innenfor denne typen fag kan man velge mellom et spekter av spennende emner. Jeg, for eksempel, har tatt ”Introduction to Gender Studies”, et historiefag og et engelsk skrive-fag. Nivået på både elever og professorer er naturligvis veldig høyt, og det er ingenting annet enn hardt arbeid og ambisjoner som skal til for å lykkes akademisk. Jeg opplevde at studievaner fra videregående var til hjelp, som gjorde at overgangen gikk fint. Det er også viktig å huske på at mange land i verden, inkludert USA, kun har 12 år med skolegang før de søker seg inn på college. Dette gjør at norske studenter, som har 13 års skolegang, stiller med et ekstra godt utgangspunkt. Det at man får muligheten til å sammenlikne seg selv med studenter fra hele verden har for min del vært både lærerikt og spennende, samtidig som det har vært god motivasjon til å jobbe hardt.

Ved siden av å være fulltids-student spiller jeg også på fotballaget (UCLA Women´s Soccer) som spiller i den høyeste divisjonen i collegefotball. Gjennom min deltakelse på laget får jeg virkelig kjent på hvordan et universitet ikke operer kun som et sted for undervisning, men som et stort samfunn. I motsetning til norske universiteter fungerer amerikanske universiteter også som sportsklubber der de fleste sporter en kan tenke seg er representert som et lag. Personlig ble jeg rekruttert som fotballspiller flere måneder i forkant av studiestart, og dette er en lang prosess som alle som skal spille i den høyeste divisjonen går gjennom. Som et alternativ for de som vil fortsette å utøve sporten sin ved siden av studier uten veldig store forpliktelser, er de fleste sportene representert med et slags ”andrelag”. Dette kalles for Club Sports, og opptak for å komme med skjer ved studiestart.

Alt Los Angeles har å by på, kombinert med 330 soldager i året legger til rette for et bra studieliv ved UCLA. En kort biltur ned til Santa Monica Beach, en joggetur til Beverly Hills, eller en kjapp gåtur til Westwood er bare noen av mulighetene en har som student ved UCLA. Det første halvåret bodde jeg på campus, noe jeg opplevde som veldig sosialt og veldig gøy. Uansett om man bor på eller utenfor campus er det alltid noe som foregår enten om det er en basketkamp, en konsert, eller en annen form for et event.

Ved å studere i utlandet lærer man ekstremt mye om andre kulturer, å kommunisere flytende på et annet språk, og mye om seg selv som man ikke lærer dersom man starter på et universitet der man kjenner folk rundt seg fra før og man er kjent med kulturen. UCLA er på alle måter en unik skole som jeg anbefaler å sjekke ut dersom du tenker deg til USA både for å studere og for å få en unik livserfaring.