Slam-poet Fredrik Høyer i klassene 1E og 1F

Slampoet

Vår dramalærer Aase Magnhild fikk nyss om "en ung glad mann fra Drammen" som jobbet med slam-poesi. Vi kontaktet "Den kulturelle skolesekkens bonusproduksjon" og fikk Ja til å dekke honorar til et besøk av Fredrik Høyer. Slam-poesi har sitt utspring i Bronx (Manhattan), New York og ble først framført på jazz-klubber på 1980-tallet. Den tar utgangspunkt i hip-hop-kulturen og det er en blanding mellom rap, poesi, stand-up, "spoken word" og monolog.Teksten handler gjerne om hverdagslige hendelser som de fleste kan kjenne seg igjen i. Men det legges en god del vekt på framføring av teksten og det skal være  "rytme" i "diktet". Han viste noen klipp fra kjente slam-poeter og framførte også et utdrag fra sin egen forestilling "Sjæl".

Dette til stor jubel for elevene. På slutten av foredraget fikk elevene stille spørsmål og noen var så ivrige at de slo av en prat med Fredrik Høyer etterpå. Deretter var det skriveøkter med Fredrik Høyer tilstede, på de respektive klasserommene. Dette skal elevene fortsette med også på fredagen og kanskje ser vi noen "slam-poet spirer".