Fosselever i Berlin

Berlintur
Flott og blid gjeng, tysk III i Berlin, med tett program i regn og sol! Det ble tysk historie og politikk med Riksdags-omvisning og spørsmål fra elevene i Plenarsalen, om det delte Tyskland med Gedenkstätte Berliner Mauer og Stasi-fengselet, så omvisning og foredrag om Jüdisches Museum, samt Holocaust-minnesmerker, også for homofile og Sinti/Roma. Vi overvar en foyer-konsert i Berliner Philharmonie, Stadtwanderung, Bücherverbrennung, Humboldt-universitetet, og vi ble litt kjent i forskjellige bydeler..... for ikke å glemme teaterforestilling i Distel Kabarett-Theater....... Den siste kvelden var vi så heldige å få møte en 91 år gammel Opa, som tidsvitne for oss, han ble innkalt som soldat som 16-åring på slutten av krigen, og hadde også personlige erfaringer med øst-vest-delingen. En svært god forteller som delte sine erfaringer og sin kunnskap med oss, på et svært tydelig og forståelig tysk, og han svarte interessant og utfyllende på spørsmål fra elever og lærere.